Zbycie nieruchomości (m.in. poprzez zawarcie umowy sprzedaży, zamiany bądź darowizny) nie wymaga osobistego stawiennictwa jej właściciela u notariusza sporządzającego akt notarialny. Strony umowy przenoszącej własność nieruchomości mogą być reprezentowane przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo do dokonania zbycia nieruchomości powinno być jednak udzielone w tej samej formie, jaka przewidziana jest dla umów zobowiązujących
do przeniesienia własności nieruchomości i umów przenoszących własność nieruchomości, tj. w formie aktu notarialnego.
Kto może sporządzić pełnomocnictwo (niezbędne do zbycia nieruchomości w Polsce) za granicą?
W przypadku gdy dana osoba zamierzająca zawrzeć umowę zbycia nieruchomości w Polsce przebywa poza jej granicami (bez możliwości przyjazdu do kraju celem udzielenia pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego), pojawia się pytanie, w jaki sposób może udzielić ww. pełnomocnictwa w kraju zamieszkania.
Konsul
Zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne (Dz. U z 2023 r. poz. 1329) – konsul może sporządzić akt notarialny po uzyskaniu od Ministra Sprawiedliwości upoważnienia na piśmie, udzielonego mu na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych. Istnieje zatem możliwość sporządzenia pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego przez konsula, jednak cała procedura poprzedzająca sporządzenie takiego aktu
może być długotrwała.
Notariusz zagraniczny
Pełnomocnictwo do zbycia nieruchomości w Polsce może być również sporządzone przez zagranicznego notariusza. Zagraniczny akt notarialny musi być jednak zaopatrzony w klauzulę apostille wydawaną przez właściwy organ państwa, z którego dokument pochodzi. Apostille to poświadczenie o urzędowym charakterze dokumentu krajowego niezbędnego w celu użycia go za granicą. Poświadcza autentyczność podpisu, charakteru, w jakim działała osoba, która podpisała dokument, oraz, w razie potrzeby, tożsamości pieczęci lub stempla, którym opatrzony jest dokument. Apostille jest uznawana i wydawana przez Polskę oraz ponad 120 innych państw (stron Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów
urzędowych z dnia 5 października 1961 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938), których listę można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Każde z tych państw posiada organ dokonujący na jego terytorium poświadczenia apostille. Państwa niebędące stronami ww. Konwencji wymagają od posiadaczy dokumentów pochodzących z zagranicy ich zalegalizowania.
Jak stanowi art. 25 ust. 1 zd. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 503), forma czynności prawnej podlega prawu właściwemu dla tej czynności, toteż pełnomocnictwo do zbycia nieruchomości musi odpowiadać formie przewidzianej przez prawo państwa, w którym zostanie sporządzone.
W przypadku, gdy pełnomocnictwo nie zostanie sporządzone w języku polskim, niezbędne będzie przetłumaczenie go na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Treść pełnomocnictwa
Treść pełnomocnictwa do zbycia nieruchomości powinna obejmować przede wszystkim:
miejsce sporządzenia,
określenie rodzaju pełnomocnictwa,
dane mocodawcy i pełnomocnika (imiona, nazwiska, nr PESEL, nr dowodu
osobistego/paszportu, adres zamieszkania),
dane nabywcy,
zakres czynności, do których pełnomocnictwo ma być udzielone,
informacje dotyczące nieruchomości (miejsce położenia, adres, nr ewidencyjny działki,
nr księgi wieczystej),
cenę (w przypadku umowy sprzedaży),
podpis mocodawcy.
Pełnomocnictwo może ponadto wskazywać okres jego ważności.
Wszystkich zainteresowanych współpracą z naszymi doświadczonymi adwokatami z Wielunia zachęcamy do kontaktu. Oferujemy kompleksową pomoc prawną w sprawach z zakresu prawa cywilnego.